Schimbare lumina bord alb-rosu | Dificultate: medie |
Operatia de schimbare a culorii de fond a bordului este de dificultate medie si impune executantului sa detina cunostinte de utilizare a unui letcon pentru a putea face lipituri electrice. Sunt necesare in primul rand 3 barete fiecare a cate 3 LED-uri albe de intensitate mare, conectabile direct la 12V. Cele 3 barete sunt legate in paralel, firele fiind bine izolate cu varnis termocontractibil. Aceste barete sunt prevazute fiecare cu banda dublu-adeziva pe partea dorsala. Se pozitioneaza exact baretele in partea superioara a panoului ceasurilor si se preseaza pentru ca banda dublu-deziva sa adere la suprafata din plastic. Se poate observa modul in care am efectuat izolatia lipiturilor cu varnis temocontractibil (materialul rosu de pe fire). Pentru a conecta firele baretelor cu LED-uri la alimentare, se utilizeaza bornele unde se conecta fostul cablaj pentru cele 3 becuri. Se identifica mai intai plusul (+) si minusul (-) apoi se conecteaza firele respective de la cele 3 barete de LED-uri. Se doreste, evident, o dispersie cat mai buna si uniforma a luminii. Astfel in locul plasticului verde se monteaza o folie de la un laptop vechi. Aceasta este in esenta un difractor de lumina. Radiatia luminoasa sufera difractie cand se izbeste de folia respectiva, lumina dispersandu-se intr-un mod uniform. Daca nu aveti la dispozitie o asa folie, se poate face un dispersor de lumina dintr-o foaie alba A4, taiata la dimensiuni si apoi plastifiata la un centru de plastifieri. Se debiteaza la dimensiuni si se pune in locul fostului filtru verde de lumina. Am ales sa schimb si culoarea indicatoarelor de semnalizare din bord. Asfel din verde le-am transformat in rosu. Am scos vechile filtre verzi de lumina si am montat filtre noi, rosii. Rezultatul este dupa cum se observa. Cu ocazia desfacerii panoului cu ceasuri, am hotarat sa adaug 2 alte noi LED-uri pe langa cele existente pentru a semnaliza diverse functii pe care le voi adauga mai tarziu masinii. Astfel, am identificat rezistorii lipsa in dreptul V12 si V13 si am montat 2 rezistori de 620R (ohm). Acestia inchid circuitul prin LED-uri. Urmarind cablajul, unul din trasee a dus undeva unde ar veni un grup RC (rezistor-condensator), grup ce lipsea de pe placa. Am montat un rezistor de 100R (ohm) - cel de deasupra condensatorului C33 de culoare albastra - precum si un condensator nepolarizat de 100nF (C33). In ultima instanta am montat cele 2 LED-uri aditionale in panou. Cat priveste lumina din spatele ceasului, am transformat-o din verde in rosu prin simpla inlocuire a filtrului verde cu unul rosu, pastrand becul original. Rezultatul final: |